عارضه یابی سازمانی (OD)

عارضه یابی سازمانی

عارضه یابی سازمانی

هر تغییری در سازمان باید مبتني بر اطلاعات موثق از وضعيت فعلي و نتايج اقدامات، در تحقق هدف از پیش تعیین شده باشد. بنابر اين هر برنامه ای با تشخيص و تجزيه و تحليل و به كار بردن اطلاعات جمع‌آوري شده آغاز مي‌شود. فعاليت‌هاي تشخيص به 2 دليل انجام مي‌شود: اول) آگاهي از وضعيت امور با آنچه هست دوم) آگاهي از نتايج اقدامات انجام شده. در واقع برای اینکه بدانیم برای رفع مشکلات به چه برنامه هایی نیاز داریم و همچنین اینکه این برنامه ها چه اثراتی در رفع مشکلات داشته اند، باید بدانیم از چه نقطه ای شروع کرده ایم. چنين تجزيه و تحليلي معمولاً بر دو حوزة كلي متمركز مي‌شود. اول) شناخت سيستم‌هاي فرعي كه ممكن است «تيم‌هاي» معمولي نظير مديريت عالي، دايره توليد يا يك واحد ستادی باشند يا ممكن است سطوحي از قبيل مديريت عالي، مديريت مباني يا گروه‌كاري را شامل شوند. دوم) شامل فرآيندهاي سازمانند كه در حال انجام شدن هستند. اين فرآيندها شامل تصميم‌گيري، سبك‌ها و الگوهاي ارتباطي، روابط بين گروه‌هاي وابسته به هم، مديريت تعارض، هدف‌گذاري و روش‌هاي برنامه‌ريزي مي‌باشند.

عارضه یابی فرایند بررسی کارکرد سازمان ، دپارتمان ، گروه و یا شغل، با هدف کشف سرچشمه مشکلات و سطوح قابل توسعه است. این فرایند شامل جمع آوری اطلاعاتی در ارتباط با وضعیت فعلی ، تحلیل این داده ها و نتیجه گیری برای تحول و توسعه بالقوه در آینده مي‌باشد. عارضه یابی اثر بخش، درکی سیستماتیک از سازمان ارائه مي‌دهد که برای طراحی برنامه های مناسب لازم مي‌باشد. برنامه های توسعه سازمان از عارضه یابی نشات مي‌گیرند و در بر دارنده عملیاتی خاص با هدف حل مساله و  بهبود کارکرد سازمان مي‌باشند.

عارضه یابی، فرایند درک کارکرد فعلی سازمان است و اطلاعات ضروری برنامه های توسعه ای را به ما مي‌دهد. عارضه یابی به مدیران و اعضای سازمان کمک مي‌کند تا موضوعات سازمانی که باید روی آن متمرکز شوند را تعیین کنند. عارضه یابی مي‌تواند به دو صورت انجام پذیرد. عارضه یابی مسئله محور، زمانی است که سازمان با مسئله خاصی مواجه است و به دنبال راه حل آن مي‌گردد. عارضه یابی توسعه محور، زمانی است که سازمان با مشکل خاصی روبرو نیست و کارکرد فعلی سازمان را بررسی مي‌کند تا سطوحی که در آینده قابل بهبود است را بررسی کند. برای مثال ممکن است سازمانی برای ارتقای کیفیت محصولات خود از روش نوین کنترل کیفیت استفاده نماید.

فرایند عارضه یابی برمبنای یک الگوی عارضه یابی انجام می پذیرد. الگوی عارضه یابی، یک چارچوب مشخصی می باشد که به ما می گوید به دنبال چه چیزی باشیم و چه شاخص هایی را باید مورد ارزیابی قرار دهیم. در ادبیات تخصصی الگوهای متنوعی معرفی شده اند اما انجام یک عارضه یابی کامل از تمام ابعاد و فرایندهای سازمان کار بسیار زمان بر و پر هزینه ای می باشد. ازطرفی فرایند عارضه یابی یک فعالیت مقطعی نبوده و مکررا به آن نیاز خواهد بود. برهمین اساس، الگوی عارضه یاب برای هر سازمانی می تواند منحصر به فرد و اختصاصی باشد. در حوزه منابع انسانی انجام عارضه یابی با محوریت کارکنان و در سطح گروهی و فردی انجام می پذیرد.

یکی از مهمترین مولفه ها در این بین ادراک و نگرش کارکنان نسبت به موضوعات مختلف شغلی و سازمانی می باشد. اهمیت این سازه ها در سازمان به این دلیل می باشد این عوامل تاثیر بسیار زیادی در رفتار کارکنان محسوب می گردند. برای مثال در یک سازمان ممکن است با وجود پرداخت حقوق و مزایایی بالاتر از میانگین حقوق و دستمزد در بازار کار، کارکنان فاقد رضایت شغلی بوده و احساس بی عدالتی کنند. این وضعیت نشان می دهد احتمالا عامل روان شناختی دیگری در این بین تقش داشته باشد. به نحوی که ادراک و مبنای مقایسه ذهنی کارکنان در سازمان متفاوت می باشد.

برهمین اساس عارضه یابی در سطح گروهی و فردی نیازمند سنجش و ارزیابی سازه های به ظاهر غیرعینی همچون جو و فرهنگ سازمان، ادراک کارکنان، نگرش کارکنان و غیره می باشد. موسسه روان پژوهان هیرکان با دارا بودن تخصص های مرتبط، من جمله روان سنجی و روان شناسی صنعتی/سازمانی، توانایی و قابلیت بالایی را در رابطه با سنجش سازه ها و ابعاد روان شناختی در محیط شغلی و سازمانی دارا می باشد.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال